vrijdag 10 oktober 2014

Buy Nothing New

Het is Buy nothing new maand, zoals ieder jaar in Oktober. Het is de bedoeling dat je de hele maand niets nieuws koopt (natuurlijk uitgezonderd voeding enz.). Nu moet ik daar eerlijk over zijn, ik kom niet bij de winkels dus dat maakt het een stuk eenvoudiger. Lieve mensen genoeg die een boodschap voor me doen maar die doen geen impulsaankopen namens mij ;-)
Tegelijkertijd lees ik bij meerdere bloggers dat ze deze maand ook meteen gebruiken om op te ruimen, goed te kijken naar wat ze hebben (en of ze dat willen houden). Nu sta ik bekend om dat ik altijd nog wel weer een doel weet voor spullen. Dat klopt ook maar dat betekend ook dat er best veel ons huis in komt. Misschien kan ik deze maand gebruiken om iets te besluiten over die spullen; naar welk doel gaat het, wat moet er evt. nog aan gebeuren, hoe krijg ik het daar enz.
Meteen de daad bij het woord gevoegd en van twee stukken rozenstof (gekregen natuurlijk, niet mijn soort stof al is het wel een lief stofje) zakken gemaakt. De poppen/keuken/doktersspullen die via een vriendin waren binnen gekomen uitgezocht en in die zakken gedaan. Dat geheel in de 'Polen-doos', dat is een begrip hier in huis. Kleding die niet meer past, gymschoenen, knuffels, puzzels enz. enz. gaan daarin en als er een aantal dozen vol zijn dan gaan ze naar het verzamelpunt. Het speelgoed had er ook zo in gekund maar ik vond het stukken leuker om het mooi te verpakken. Dat lijkt me toch leuker als je het daar in Polen krijgt.




Van een andere vriendin kwamen er twee flinke zakken vol knikkers. Die liggen al maanden te wachten totdat er wat mee gebeurd. Onze eigen dames hoeven geen knikkers, die hebben er zat en knikkeren nooit met andere kinderen. Ook daarvoor geld dat het natuurlijk zo de dozen in kan, maar leuker kan ook. Dus de stukken kapotte spijkerbroek(en) tevoorschijn getoverd en de doos met restjes stof en andere dingen die ik uit kapotte kleding heb geknipt. Samen met enkele veters, resten koord enz. werd het een verzameling knikkerzakken.




Ik merk dat ik er zo'n voldaan gevoel van krijg om op deze manier restjes te verwerken en van spullen die 'over' zijn nog weer iets 'echts' te maken! Mijn prullenbak vulde zich snel maar dan vooral met rafels, draadjes enz. En er zijn een aantal dingen uit de kast die daar al maanden/jaren lagen, wat mij ook weer ruimte geeft.

Doe jij mee aan de Buy nothing new maand? Of geef jij daar je eigen invulling aan?

Groet,
Christel

ps. Door het constante liggen brengen veel mensen tijdschriften mee. Ik heb degene die ik uit heb in de gang gelegd. Iedereen die op bezoek komt laat ik bij vertrek kiezen uit de stapel. Zo gaan sommige tijdschriften hun 4e leven ofzo in, prima!

1 opmerking:

Susan Sondeyker zei

Wow goed bezig zeg! Je hebt hele leuke spullen gemaakt die vast goed ontvangen gaan worden door de Poolse kids :).
Ik ben aan de opruim omdat ik mijn naaikamer aan het organiseren ben ;) en hoop dan weer lekker met de naaimachine aan de slag te gaan.